Bokrean är en kul tid på året där bibliofiler från när och fjärran kan fynda stort. Som bokhandlare är det därför viktigt att vara väl förberedd för bästa möjliga försäljning, och saker som skyltning, annonsering och information är alla faktorer som bör tas med i planeringen.

Även om bokrean sker varje år så är det aldrig fel att påminna allmänheten god tid i förväg då den är årets ljuspunkt för alla involverade. Det här kan du göra enkelt genom att ställa upp skyltar i boklådan, trycka upp broschyrer med alla rea-titlar och att annonsera i tidningar eller i sociala medier. Inför rean bör du också inreda din bokhandel på ett så praktiskt, användarvänligt och klart sätt som möjligt och du kan vända dig till Displayexperten för att hitta allt du behöver för det.

Utanför bokhandeln: skyltfönster och entré

böckerNågra dagar innan rean kan du börja med att se till att dina skyltfönster är på topp. Sätt upp massor av bästsäljare på hyllor och displayer som konsumenten kan stå och begrunda i lugn och ro. Har du flera skyltfönster kan du låta vart och ett gå i ett visst tema, till exempel ett för svensk, ett för utländsk plus ett för barn. Har du bara ett skyltfönster kan du istället dela in det i tre delar, exempelvis genom att sätta upp långa topplistor inom varje kategori, eller varför inte bryta helt och inreda skyltfönstret som en strand och sätta upp de böcker som svenskar läser mest på semestern för att väcka längtan efter härliga bokstunder på solstolen?

Oavsett vilken skyltning du väljer så är det viktigt att böckerna är väl belysta så att titlarna syns väl dygnet runt. Du bör också ha broschyrer tillgängliga vid entrén som folk kan plocka på sig inför rean där de kan pricka för årets fynd och få information om erbjudanden.

Inne i bokaffären: information och lättillgänglighet

När rean väl sätter igång blir det lätt lite stökigt inne i affären då många entusiaster vill komma över sina önskade böcker. Se till att alla avdelningar är väl skyltade med hyllvippor och banderoller och att böckerna är lätta att komma åt med hjälp av bra hyllor och bord. Det är också smart att trycka upp särskilda påsar inför tillfället som kan dra till sig ytterligare publik.